Káva

16.09.2020

Káva se připravuje jako směs plodů z různých druhů kávovníku. Nejčastěji to jsou plody Koffea Arabica, která představuje až čtvrtinu celosvětové produkce, vyznačuje se vyšší kvalitou a menším množstvím hlavního stimulantu a Koffea Robusta, která je méně náročná na pěstování, tvoří zbytek celkové světové produkce a má až dvojnásobné množství kofeinu. 

Káva obsahuje velké množství antioxidantů, dokonce více než většina druhů zeleniny a ovoce ve stejném množství.

Existuje mnoho aspektů, které ovlivňují působení kávy - věk, pohlaví, tělesná hmotnost. Každý má dokonce jinou rychlost metabolizování kofeinu. Od něho se odvíjí jak jeho odbourávání, tak citlivost na něj.

Kávy horší kvality mají většinou vyšší obsah kofeinu, citlivějším osobám mohou snáze způsobit tzv. kofeinový šok ( bolest hlavy, třes rukou, bušení srdce..).

Pro optimální stimulující efekt je lepší pít několik menších šálků denně než vypít jeden kotel kávy po ránu.

Zajímavý účinek kávy je účinek na žaludeční sliznici. Konzumace kávy zvyšuje vylučování žaludečních kyselin a enzymu pepsinu, což v normální situaci u zdravého člověka zlepšuje trávení

Pokud jste nadšený konzument kávy, ale chcete si od kávy odpočinout, připravte se následující dva dny na případné migrény a bolesti hlavy. "Absťák" může vyústit také v zácpu a ospalost.

Káva působí při trávení v organismu silně kyselinotvorně o acidobazické rovnováze organismu se rozepíšu zase někdy příště.

Termický vliv na organismus má ohřívající. Tradiční čínská medicína ji zařazuje mezi potraviny období léta tzn. Elementu ohně. Energeticky se výrazně přiklání na stranu JIN.


Proč je káva tak oblíbená?

Mohou za to především 3 hlavní alkaloidy:

Teofylin 

- má podobné účinky jako kofein, někdy i výraznější. Výrazný účinek na stěny průdušek - součást antiastmatik.

Teobromin 

- výrazné diuretikum, nejvíce obsažen v kakaových bobech

a Kofein

- je nejznámější alkaloid obsažený v kávě, který pozitivně ovlivňuje CNS. Kofein je nejrozšířenějším stimulantem na světě a užíváním ve větším množství se stává drogou. Při pravidelném užívání vzniká závislost. Kofein se vyskytuje v plodech a listech ve více než 50 rostlinných druzích. Nejznámější je  např. káva, kakao, čaj (thein), guarana (guaranin). Kofein se do lidského organismu dostává především orálně. Vstřebává se ze žaludku a tenkého střeva. Z kávy se vstřebává již po několika minutách, z čaje jsou to až desítky minut. Kofein organismus vyloučí až po 6ti hodinách po požití. Rizika spojená s konzumací kávy můžou přicházet při denní spotřebě vyšší než 4 šálky.

Jak kofein funguje?

Je to vlastně blokátor adenosinu. Adenosin ovlivňuje řadu funkcí v mozku, cévách, ledvinách, plicích, imunitním systému a působí na metabolismus v organismu, působí jako přírodní uspávací prostředek. Kofein se vlastně naváže na Adenosinový receptor a tím brání jeho účinkům. V řadě funkcí působí kofein a adenosin opačně. Adenosin působí tlumivě, kdežto kofein dokáže tuto látku blokovat a tím podporuje bdělost organismu.

POZITIVA užívání kofeinu:

- Stimuluje CNS a tím oddaluje únavu

- Zbystřuje myšlení

- Zlepšuje koncentraci, pozornost

- Zrychluje reakce

- Uvolňuje hladké svalstvo, dilatuje tepny, stimuluje oběhový a dýchací systém

- Zlepšuje náladu

- Kofein zvyšuje výkonnost u vytrvalostních sportů. (MOV ho ale zařadil na seznam zakázaných látek, však s limitní povolenou hodnotou)

NEGATIVA užívání kofeinu:

- Návykovost

- Zrychlení srdeční činnosti

- Překyselení organismu (možné narušení střevní mikroflóry, zánět ve střevech, zvyšování kyselosti žaludku a možný kyselý reflux)

- Odvodňováni organismu 

- Odplavuje z organismu draslík a zinek a zabraňuje správnému vstřebávání vápníku a železa (až o 72%)

- Zesiluje reakci na stres (přehnaná reakce nadledvinek na kofein, které pumpují do krve velké množství stresových hormonů např. kortizolu (nadledvinky by měli reagovat na stresující faktory ne na "pouhou" konzumaci kávy), vede časem k jejich vyčerpání, chronické přečerpávání nadledvinek vede k nadprodukci tohoto hormonu a to může způsobovat úbytek energie po ránu, oslabovat metabolismus, způsobovat přejídání, zvýšení množství tělesného tuku a snížení množství svalové hmoty, zvýšené hladiny kortizolu nám brání vstoupit do hlubokého spánku v němž dochází k opravám a regeneraci.

- Zvyšuje krevní tlak - pouze přechodně, dokud se na něj nevytvoří tolerance a potom se krevní tlak vrací k výchozím hodnotám - cca 3 dny pravidelného pití kávy.


KORTIZOLOVÝ CYKLUS

Ranní šálek kávy je prý nejlepší způsob jak začít nový den, ale je v tom jeden malý háček a ne vždycky to musí být pravda. Tak jaký je ten nejlepší čas?

Celý organismus se řídí různými biologickými rytmy a cykly. Tento biologický cyklus je ovlivňován denním světlem. Světlo totiž do značené míry ovlivňuje uvolňování kortizolu. Pokud dodáváme tělu kofein v době kdy je kortizol na vrcholu (kofein stimuluje tělo podobně jako kortizol), tak naše tělo kofein přirozeně tlumí a navíc si ještě proti němu vytváří rezistenci. Pokud vstáváte již za světla, je lepší dát si kávu nejdříve hodinu až hodinu a půl po probuzení a využít spíše "drive" kortizolu.

A když vstávám za tmy?

Pokud ale vstanete několik hodin před východem slunce, může Vám ranní šálek kávy pomoci s rychlejším startem. Není to však pravidlo. Ukázalo se, že i lidem kteří vstávají před osmou hodinou ranní se hladina kortizolu zvýšila a oni tudíž nepotřebovali přijímat žádný kofein.


Jak kávu časovat, nám krásně přibližuje obrázek (uvedený příklad je pro lidi co vstávají v 8:00 a chodí spát ve 21:00).

Zdroj: ilovecoffee.jp